tisdag 13 oktober 2015

Väggaskkopp och stambyte i Ålem.

Sent ska Mönsterås bostäder vakna...
Kom ut en fredagsmorgon. Till min förvåning upptäckte jag en väggaskkopp precis utanför min port. Förmodligen hade väl vaktmästarna tröttnat på att tömma sopkorgen. I och med att detta sällan sker brukar korgen vara överfull av skräp och fimpar. Märkligt nog är det bara mitt trapphus som begåvats med denna facilitet. 
Mig veterligen är det här första gången Mönsterås bostäder oombett gjort något vettigt för en hyresgäst.
Lika trevligt är det dessvärre inte nu. Processen med stambyte är i full gång i Ålem. Utan att ha konsulterat hyresgästerna, satte Mönsterås bostäder i gång med projektet. Det är knappt ingen av de boende i hyreshusen som är välvilligt inställda. Stambytet för med sig irriterande problem.
Enär vi ej får bo kvar i våra lyor under arbetet , tvångsplaceras vi i evakueringslägenheter i Blomstermåla och Mönsterås under tiden. Varje vettig varelses värsta vånda. Hur ska vi som inte har bil kunna förflytta nödvändiga attiraljer till det nya boendet?
 Vi måste rensa alla skåp i badrum och kök. Jaha, mitt källarförråd och matförråd är redan proppfulla. Var ska jag ställa sakerna?
Efter stambytet höjs hyrorna kraftigt. 500 kronor i månaden. Det här är enerverande. Pengar till stambytet borde Mönsterås bostäder lagt undan av de ockerhyror de tar ut. Av vilken anledning ska hyresgästerna stå för notan beträffande underhåll?
Ytterligare två aber dyker upp för undertecknad. Hitintills har jag haft ett badkar. Tacksamt. I och med stambytet väljer hyresbolaget att helt sonika plocka badkaret. Endast dusch fortsättningsvis. Jag har en klädgarderob. Fylld till bredden. Utrymmet kommer att minska ity att Mönsterås bostäder planerar att dra ett vattenrör genom garderoben. Med andra ord, jag får betala en kraftigt höjd ockerhyra för att få en kraftigt försämrad standard!
Om jag hade möjlighet, skulle jag flytta från Mönsterås kommun fortast möjligt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar