torsdag 11 augusti 2016

Brandlarm i hyreshus.

Helt plötsligt stod det brandkårssoldater utanför mitt fönster. Klockan var strax efter fem på morgonen. Tidningsbudet hade larmat dem om att det luktade brandrök i trapphuset. Jag berättade för brandmännen att någons brandvarnare tidigare pipit. Det här innan tidningsbudet gjort sin runda i trappan.Ljudet lät som att batterierna till brandvarnaren tagit slut. Inflikade att jag gick ut för att röka utanför porten efter att morgontidningarna blivit utdelade. Jag kände också en brandlukt.
  Brandmännen kontrollerade trappan. Jag öppnade även i källaren åt dem. Ingenting därnere. Ingenting syntes i trapphuset. Kan ha varit någon som lagade frukost, varvid oset blev för kraftigt.  Just det här är det farliga med brandvarnarna i huset. De är alltför känsliga. Ofta går brandvarnarna i gång , när folk står i köket och lagar mat. Ingen hyresgäst reagerar längre vid ljudet av en brandvarnare som piper. Om det någon gång skulle brinna på riktigt, lär folk inte reagera förrän det är försent.
  Den här gången behövde brandkåren inte bekämpa en brand. Tur dock att de tog larmet på allvar. Nästa gång kan det vara en riktig brand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar