måndag 21 mars 2011

stundande s-kongress och Håkan Juholt

Jag var motståndare till att Mona Sahlin valdes som partiledare efter Göran Persson. I mina ögon är hon en garderobsmoderat. Jag har bland annat inte glömt att hon ville att deltidsarbetslösa skulle visa upp intyg på att arbetsgivare inte hade heltidsarbeten för att få behålla sin deltidsstämpling. Det naturliga hade varit att arbetsgivare skulle visa upp att de inte har heltidsarbeten, inte tvärtom. Det är faktiskt arbetsgivare, speciellt inom kommuner och landsting, som blott vill ha deltidstjänster. Sahlin skuldbelade alltså de som inte kunde få heltidsarbeten. Jag har heller inte glömt att Sahlin presenterade den fnoskiga idén att a-kassan skulle sänkas med 20% efter varje åtgärd. Med andra ord, efter två åtgärder skulle arbetslösas försäkring hamnat under existensminimum..Idén skrotades, men det säger allt om Sahlin att hon ens kläckte dessa tankar. Jag förstår att moderaterna jublade när hon valdes till partiledare. Nu har sossarnas valberedning föreslagit Håkan Juholt. Han påstås vara vänsterriktad. Om det är sant, är det bra. Det är garderobsmoderaterna som förstört partiet och lagt grunden till de riktiga moderaternas rasering av Sverige. (Därvidlag är det slibbigt att en som det sägs högerböjd Damberg nu ska bli ekonomisk talesman för partiet. Jag återkommer till detta ämne.) Dock, jag träffade denne Juholt för cirka tio år sedan. Platsen var Mönsterås kommunhus. Jag bytte några ord med honom. Bland annat, om jag inte minns fel, fanns ett förslag om att röstningar skulle ske genom datorer. Jag påpekade för Juholt att alla inte har dator, speciellt arbetslösa och de som är sjukskrivna. Pengarna räcker helt enkelt inte till. "Arbetslösa får väl köpa frimärken och posta sina röster" svarade Juholt. Jag framförde frankt att frimärken kostar pengar och sporde om han visste hur lite arbetslösa får klara sig på egentligen. Alla utgifter är en smärta för plånboken. Responsen från Juholt var ett ilsket ansikte och en vänd rygg. Vår pratstund var över. Sedan dess har jag hyst en negativ inställning till Juholt. Inte blev det det bättre av att han en tid efteråt klagade på att han inte fick betalt för övertid när han besökte arbetsplatser...Detta samtidigt som arbetslösa dubbelarbetar i aktivitetsgarantin för slavlöner. Nåja, jag ska ge Juholt "the benefit of a doubt". Han är motståndare till städavdrag för rika men skitiga moderater. Samma åsikt hyser undertecknad. Jag vill till exempel att mina skattepengar ska gå till en anständig sjukförsäkring utan stupstock och inte till sanering av bortskämda moderatlortfiors svinstior till hem. Det är skrämmande hur sjuka behandlas. Jag undrar blott en sak: Vet Håkan Juholt hur mycket en liter mjölk kostar i affären?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar