lördag 16 januari 2016

Serier : Stålmannen nummer 11 1976.

Stålmannen (Superman) nummer 11 1976. Ett av de viktigaste litterära aktstycken Sveriges nation hyser. Ett kulturhistoriskt äreminne av kolossalformat som vårt land inte har råd att förlora!



Varför är den här serietidningen av yttersta kulturhistoriska värde?
Förklaringen är enkel. Det var i Stålmannen undertecknad tog sina första stapplande steg upp på den litterära parnassen. Serietidningen publicerade min insändare!
Första gången jag fick se min egenhändigt skrivna text i tryck. Väcker faktiskt vissa nostalgiska känslor. Jag var 13 år gammal. Stabben, min äldste lillebror och undertecknad hade tyvärr precis flyttat från Stockholm till Mönsterås. Just det är inte ett trevligt minne. Det åsido, kommer fortfarande i håg känslan av att se sitt eget namn under en publicerad text. Maffigt för en trettonåring! På den tiden fanns inte Internet eller mobiler.
(Colloquial Swedish. Stabbe = dad, father. Maffig = smashing, stunning.)
GillaKommentera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar