lördag 27 september 2014

Språk: sporttermer, finska, fornnordiska, ortnamn Norrbotten, England, namn på idrottslag

I Mönsterås blev jag tillfrågad härförleden om jag visste varför ishockeylaget Vita hästen från Norrköping heter som de gör. Kunde svara.
 Fordom hade Peking tvenne hockeylag: IFK Norrköping och Sleipner. IFK kallades de vita och Sleipner hästen. (Sleipner är Odens åttafotade häst i asatron). Vid sammanslagningen av dessa två lag vart Vita hästen den lämpliga kompromissen. Denna min kunskap kommer från en kommentator på Viasat hockey. Enda gången man haft någon nytta av de kommentatorerna.
  Jag berättade ävenledes för ovannämnde frågeställare varför Asplöven från Haparanda heter som de gör. Här kom mina språkkunskaper till nytta. Det är alltid roligare med kunskap ur egen fatabur.
  Umeå kallas björkarnas stad, varvid deras hockeylag fick namnet Björklöven. Asplövens namn har en liknande bakgrund. Ortnamnet Haparanda är en försvenskning av finska ord från den tiden Sverige och Suomi var ett rike. Asp heter haapa på finska. Strand heter ranta. Haaparanta vart omsider Haparanda, det vill säga Aspstrand. Namnet på hockeylaget blev i analogi med detta Asplöven. Fyndigt tänkt för att vara från någon norr om slussen.


Häromkvällen stod jag utanför min port och rökte, som jag plägar göra. Ut från porten kom en nyinflyttad pensionär från Trollhättan. Denne är intresserad av motorsport. Han saknar egentligen allt intresse för bollsporter men hade råkat se snuttar av en fotbollsmatch. Pensionären hade hört ord han inte förstod. Därför frågade han mig. "Vad betyder hat trick? Och derby då, är det inte en stad i England?"
   Jag förstod hans förvirring. Förklarade att hat trick innebär att en spelare gör tre mål i en och samma match. Ett äkta hat trick är när målen görs under endast en halvlek. Derby är när två lag från samma område möts.
  Undertecknad förklarade inte bakgrunden, men det kommer här.
Hat trick härstammar från cricket. När en kastare tagit tre "grindar", bestående av tre grindpinnar, med tre kast i följd kallas det för hat trick. Detta uttryck har sedan vandrat vidare till andra områden.
   Derby har sitt ursprung från staden Derby. Under slutet av 1800-talet började den tolfte greven av Derby anordna en årlig hästkapplöpning med hästar från närområdet. Ordet flyttade snart över till andra sporter med betydelsen match mellan två lag i varandras närhet.
  Ortnamnet Derby är i sig intressant. Det har sin härkomst från vikingatiden och är fornnordiskt. Ortnamnet är en sammansättning av djúr och bý, det vill säga "ställe där hjortar hålls". Alla brittiska ortnamn som slutar på by härstammar från vikingarnas tid på de brittiska öarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar