lördag 14 juni 2014

VM fotboll inledande matcher

Öppningsmatchen i ett mästerskap tenderar att vara en tråkig och tillknäppt ställning. Brasilien-Kroatien höll ändå måttet. Den bjöd på underhållning. Förvisso var brassarna anspända men nervtrådarna släppte till slut. En sak var märkbar. Försvarslinjen i Brasilien svajade betänkligt. Min första tanke var att taktiskt skickliga lag som Spanien och Tyskland borde kunna såga sig igenom förhållandevis lätt. Trots Brasiliens seger har jag ändå svårt att se dem som guldvinnare i nuläget.
De förlitar sig väldigt mycket på Neymar. Varningen denne fick var aningen märklig. Undertecknad fick känslan av att Neymar tog den avsiktligt. (Givetvis höll jag på brassarna i denna match.)
  Mexiko-Kamerun. Stödde mexarna. Imponerades av Marquez smörpassningar. Kameruns insats ledde tankarna till Sveriges spel i de tvenne träningslandskamperna innan VM. Spelarna var virriga i sina positioner. En ledstjärna som passerat zenit. Kamerun har en tysk tränare. Kamerun har dock ej det spelarmaterial som krävs för tysk fotbollsfilosofi, vilket syntes.
  Jag liksom världen i övrigt förundrades över domarinsatserna. Mutor och fixade resultat är numera vardagsmat inom fotbollen. Mina funderingar gick åt det hållet. Domsluten var märkliga i bägge dessa matcher.
  Nederländerna-Spanien. Höll stenhårt på holländarna. Med sina tre silver förtjänar denna nation verkligen ett VM-guld. Emellertid föreföll spanjackerna vara snäppet bättre under de första spelminuterna. Därefter kom raset. Snopet jublade undertecknad högt vartefter de holländska baljorna trillade in. Jag började undra om matchen inte var riggad, men vet att lag kan tappa koncepterna helt när de kommer snett in i en match. Jag räknar inte ut spanjorerna som guldkandidater. Som Wayne Gretzky påpekade efter att Kanada åkte på stortorsk mot Tre kronor i inledningen av Canada cup en gång i tiden: Det är sista matchen som gäller!
  van Persies första mål var självfallet en delikatess. Förundrades över han liksom Neymar verkade dra på sig en varning avsiktligt. Imponerades av mittbacken Vlaar. Jag har ambivalenta känslor beträffande Robben. En spelare i världsklass, men som person en riktigt ful typ.
  Chile-Australien. Mitt favoritlag i turneringen är the Socceroos. (Australien är ett av de länder jag kan tänka mig att flytta till.) Mina förhoppningar grusades dock snabbt efter Chiles två snabba mål. Barmhärtigt nog somnade jag strax efter. Ölen tog ut sin rätt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar