Kollektivtrafiken har bara blivit sämre och sämre. KLT verkar göra allt för att slippa resenärer, när företaget borde vara glada över att de har några med tanke på hur de beter sig. Var tyvärr tvungen att åka till Mönsterås. Inköp av torrfoder till Cheryl och potatis till mig. Det går fortfarande enstaka bussar från samhället till andra orter, men antalet har minskat drastiskt. Träffade en pensionär vid busshållplatsen hemmavid. Hon fullkomligt öste galla över KLT och de som planerat busstrafiken. Förr kunde hon handla i Mönsterås. Så icke längre. De flesta bussar går ej in i Ålem längre utan stannar enbart vid Europavägen. Därifrån är det en halvtimmas promenad. Bära kassar den sträckan är inte att tänka på för pensionärer. Så icke heller för många av oss andra åldersstigna. Förr brukade jag alltid handla i Kalmar varenda gång jag tog bussen dit. Icke nu längre. Kånka på proppfull axelväska och tvenne fulla plastpåsar från Europavägen till hyreshusen är en för tung uppgift, i synnerhet om det på råga till allt ösregnar eller snöar.
Vid vissa turer ska det finnas anslutningsbussar. Detta fungerar sällan. Anslutningsbussarna har andra tider att passa, varvid många passagerare helt enkelt blir strandsatta vid E22:an. Det hjälper ej att säga till att man ska med anslutningen. Det är inte busschaffisarnas fel, utan KLT som inte får tiderna att fungera.
Många äldre som har svårt att gå, saknar dessutom de fysiska förutsättningarna att kunna ta sig till E22. De tvingas därför anlita färdtjänst för att kunna ta sig någonstans, alternativt kontakta bekantskaper med bil. Därigenom ökar miljöutsläppen. KLT är alltså ett företag, som struntar i miljöaspekterna.
Kommunalrådet Åkesson i Mönsterås brukar skryta om att kommunikationsmöjligheterna är goda i kommunen. Uppenbarligen har denne politiker aldrig behövt utnyttja kollektivtrafiken.
Än värre, jag hade för avsikt att plocka till mig den nya tidtabellen, som började gälla den 13 december. Jag fick fikon. KLT har slutat trycka tidtabeller. Resenärer hänvisas till Internet eller att ringa till KLT för att få information. Därvidlag sätter de många resenärer på pottkanten. Alla har faktiskt inte dator. Självfallet ska resenärer inte behöva ringa bussbolaget för att få reda på tider för resor. Tryckt tidtabell för resenärer är en självklar rättighet. Enkelt uttryckt, förutom att KLT är en miljöbov, klarar företaget inte att utföra det uppdrag de har inom kollektivtrafiken på ett tillfredsställande sätt. En stor tumme ner för KLT!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar